Gromadzenie i obróbka danych bilingowych Neter
Telefon wydaje się nadal głównym kanałem komunikacji który niezależnie od wszystkich czynników zewnętrznych powinien zawsze funkcjonować. W sytuacji gdy wiele spraw załatwianych jest przez telefon, niezbędnym wydaje się potrzeba prawidłowego rozliczania użytkowników z usług telefonicznych czyli prawidłowa taryfikacja połączeń. Odpowiednie rozliczanie i monitorowanie ruchu telefonicznego daje nie tylko wymierne korzyści finansowe, lecz również pozwala zrozumieć sposób, w jaki przebiega komunikacja w organizacji.
Nowoczesne systemy telekomunikacyjne
Dzisiejsze systemy telekomunikacyjne odznaczają się bardzo wysokim stopniem skomplikowania i integracji różnego typu usług. Pracownicy wyposażeni są w telefony stacjonarne oraz komórkowe oraz różnego rodzaju urządzenia przenośne. Coraz większą popularność zyskują systemy głosowe działające w sieciach IP.
Firma Neter jednym z głównych audytorów systemów telefonicznych działających w sieciach IP. Firma oferuje kompletne i zaawansowane rozwiązanie telekomunikacyjne mogące współpracować z całą gamą aplikacji dodatkowych, podnoszących funkcjonalność sytemu, takich jak:
- poczta głosowa
- systemy CallCenter
- systemy WWW/audio/wideo konferencyjne
- systemy mobilne
Większość firm stawiających na telefonię IP decyduje się na wdrożenie etapowe takiego rozwiązania. Początkowo, pierwotnie użytkowana centrala PBX jest integrowana z systemem jest za pośrednictwem odpowiednich interfejsów. Daje to możliwość użytkowania do tej pory posiadanych telefonów systemowych. Oczywiście docelowo planowane jest przejście całkowicie na infrastrukturę IP i instalacja w systemie tylko telefonów IP.
Cele bilingu
W jakim celu stosujemy biling ? Odpowiedzi na to pytanie jest kilka:
- Zarządzanie usługami, zasobami i działaniem systemu telekomunikacyjnego w firmie.
- Redukcja kosztów
- Rozliczanie użytkowników systemu
- Wyszukiwanie oszczędności w obsłudze systemów telekomunikacyjnych
- Nadzór na efektywnością pracy personelu i minimalizacja nadużyć
Biling wydaje się odpowiednim narzędziem dla firmy chcącej odpowiednio kontrolować
i monitorować swój system telefoniczny. Niewątpliwą zaletą prócz klasycznego rozliczania użytkowników, wydaje się możliwość analizowania pracy i efektywności wykorzystania systemu, co można później przełożyć na odpowiednie planowanie działań i inwestycji
w posiadany system IT.
Biling i taryfikacja
W procesie taryfikacyjnym można wyróżnić następujące etapy:
- Proces gromadzenia danych z centrali
W tym etapie pobierane są informacje o połączeniach z różnego typu central do systemu taryfikacyjnego. W przypadku klasycznych central, dodatkowo stosowany jest specjalny moduł (bufor) podnoszący bezpieczeństwo transportu danych z centrali do systemu.
- Przetwarzanie danych
W tym etapie pobrane dane procesowane są w systemie, w celu obliczenia właściwego kosztu połączenia oraz innych parametrów
- Raportowanie
Końcowym elementem jest odpowiednia wizualizacja przetworzonych danych, w postaci raportów, formularzy czy też faktur.